>

8.7.10

Митници, митници ... част 2

Е, днес успях да си взема пратката от прословутата "Веслец". 
Отне ми 3 дни.
Началото беше поставено тук, миналия ден.
Всъщност вчера не ходих до там, а уплътних деня си с четене на нормативни уредби, закони и изучаване на кодове от ТАРИК.
Тук е мястото да ви препоръчам ето това местенце. Има много полезни въпроси и отговори там. Имайте предвид, че си е написано:
"винаги окончателното мнение е само на митницата или институцията, която ще прави процедурата". Но това е мястото с информация. От официален сайт такава няма да получите, да се обаждате по телефона е безсмислено. Ще бъдете подведени и грешно информирани.

На третият ден от получаване на известието си, в 9.00 часа бях на линия. Солидно подготвен. Със знания. С документи /всякакви/. С фотоапарат. С прес-карта.

Ако трябва да съм честен, всички бяха много любезни и ми съдействаха. С изключение, че:
- Наложи се 2-ри път да ми попълват митническата декларация, заради грешки при попълването.
- Аз сам открих още една грешка, та не се налага и трети път.
- При попълване на митническа декларация, информацията се записва "грешно" на дискетата и се налага да се ходи в прословутата стая 13, за да добавят едно Z на EORI номера.
- ДИСКЕТАТА!!!
- Има служител в стая номер 13, за който и Еленко Еленков е споменал, който вероятно е с висше образование и задача да  въведе ръчно попълненият от вас EORI формуляр в компютър и да разпечата листа на принтер. Не му се отдава. Три срещи имах с него, на първата "не знаеше" и ме препрати към колежката, на втората се опита да отложи "принтирането" с 3 дена, на третата ми каза "да попитам колегата му седнал на компютъра". 
- Нужни са огромен брой копия: на един и същ документ за всяко гише.
- Гишетата почти нямат край. 
- При ксерокопиране, машината прецака няколко листа. Явно тя е "златното яйце".
- При настояване за фактура, отпада такса "сдъвка листа".
- Налага се да настояваш за касова бележка/ фактура.
- Дават разписка - фактура се вади на друго гише.
- Банковите такси са абсурдно високи.


Общо взето успях да приключва в 12.04 часа днес. Последните 20 минути спринтирах по коридорите за да успея преди обедната почивка.

Като цяло митницата работи добре, но проблемите идват от  некомпетентността на служителите на гишетата в пощенската станция. Там не срещнах никакво съдействие или опит за извършване на дейност, без да си натикам демонстративно фотоапарата и картата в носовете им.

Но пък няма вече "такса ценности". Също така всички са чели какво е писал г-н Еленков. Споделиха, че резултатът бил: 300 уволнени - 400 нови назначени. Не знам дали беше метафора.

Като стана въпрос за "Български Пощи", в края на април имах следното преживяване: 

Значи отивам да си подам данъчната декларация. Ама знам, че в най-близкият ми клон не може /проверил съм къде може в интернет/. За всеки случай по път ми е, влизам да питам... дали със сигурност може в посоченият клон, да не маам гащи само дотам.
Влизам вътре. Тая дет я мразя на едно гише дреме...отивам, тя ми вика: в почивка съм!
Мамати проста. ОК.
Отивам на друго гише, питам, женицата ми казва: ей аз тук само раздавам писма :) не знам, питай на гише 6. На гише 6 е оная дето за нея винаги си казвам: "мамата ти прооооста!".
Тя в почивка....аз чакам....тя почива....аз чакам на гишето. Минаха 6-7 минути, отвори прозорчето и взе да яде солети. Казвам: добър ден, извинявам се, че Ви нарушавам работният процес, но моля да ми кажете в кой клон мога да си подам данъчната декларация директно, а не с препоръчано писмо?
- В НАП по местоживеене!
- "Мааамати проооста!!!!!"
От съседното гише едно девойче се провикна: "В клона на Черни връх може - най-близо е."
....

И аз към тази дето ми каза кой клон може:
- Благодаря. Може ли да Ви видя баджа с името?
Там показа го.
- А може ли и снимка да ви направя?
И тя:
-Защо?
- Ами нали сега ще има 20% съкращаване на персонала и нас са ни пуснали като тайни клиенти, да оценяваме....


Ей оная се задави със солетите си....разкашля се...почервеня...
....оставих я да се гърчи в собствените си сосове.

На другият ден ходих да пускам препоръчано писмо. Щеше да си счупи краката да бърза да ме обслужи.

Тц.
Аз бях на това гише от снимката. Пет пъти. И не си я получих на това гише.

И гледам в новините номер едно новина често е, как преди концерт на AC/DC продават светещи рога без да издават касови бележки.... пък то от кварталната бакалия по-лесно ще изпросиш една, отколкото от Ксерокса на Веслец.
Що така?

Що трябва освен куп ненужни документи и излишни разходи, при нужда да се сблъскаш с държавна администрация да се налага да си носиш и фотоапарат?

И размера има значение! На фотоапарата. Не води до извършване на дейност, но се забелязва от далеч и скатавките се покриват. Така се намалява неприятното усещане, че никой нищо не върши в работно време.

Обаче получих ценни знания, относно разни кодове и митнически тарифи. Също така разбрах, че по-лесно се дават пратки на частно лице, защото като му вземат ДДС и той няма какво да направи. Фирмите си го връщат и пощите печелят от тази пратка само 1-2лв. от ксерокса, ама то ако им искаш фактура....

И в крайна сметка, кога ще получим нещо срещу парите си?

Аз лично винаги ще искам пратките да са адресирани до юридическо лице. Може да ми отнема много време за да си я взема, но не виждам смисъл да "стимулирам тази икономика". 
Съвсем сериозно се замислям и дали не съм нещо прецакан, като се осигурявам на пълната си заплата...

Та, Евала бе Митница, след прекарани сборно 6,5 часа във висене по гишета и обикаляне на различни стаи и около 4 часа в четене на форуми и различни разпоредби, успях да си получа пратка изпратена от САЩ.
Струваше ми само /без транспорт/: 8 лв за митническа декларация и 1,30 лв. ксерокс /предварително си бях копирал всичко по 6 пъти/. Но имам фактура за тях, като фирмен разход.

Следващият път ще ми струва само 8-те лева и ще ми отнеме само 4,5 часа, защото вече съм подготвен.




Share/Bookmark

6 коментара:

Valkocompany каза...

При попълване на митническа декларация, информацията се записва "грешно" на дискетата - ами да ги махат тези флопита.
Издаването на лична карта също е проблематично.Изгубих си 4 дни висене по опашки .

Ondine каза...

...тц,тц,явно си е необходимо доста свободно време!




п.п./мерси,че сподели как мога да се измъкна от работа за повече време!!!:))))))/

Ирония Идиотова каза...

Въй,въй,въъъй Мад, как са ти издържали нервците, не знам!Честно! Толкова бюрокрация , толкова излишни неща, но не откривам топлата вода де. Просто на човек му иде да се гръмне, когато се сблъска с подобни неща. А па за Пощите, изобщо няма да говоря. Мразя гише 11 в Бургаската Нова Поща.Бляк!

пп-искам и аз такава карта, като твоята, пък!:))))

Dani каза...

Накефих се на случката в пощата :)

Гарга Рошава каза...

ходенето по мъките, пардон, по митниците, си е наистина цяла епопея. откак заплатих поръчаните от америчко парцалки с 50% повече от цената им и с няколко часа от живота си, да не споменавам ненужното унижение от митничарите, всеки път, когато харесам нещо в нета извън ес си налагам да си припомня една такава случка като гореописаната, с подробностите, и това ми стига да се откажа от всякаквите желания за пазаруване.
а това за пощите си е една съвсем отделна сага, там колко опит имам... само че нашите не ядат солети, а мазни банички :))

MadWizard каза...

О не, колкото и да се опитват, няма да ме откажат от това да пазарувам по-качествените стоки, по-евтино от по-надеждни места някъде из Азия...

Да го духат шибаните институции. Всичко на юридическо лице, плащане само по фактури и нито стотинка мито или някаква такса в държавната хазна.

За разлика, от тези на които им се плаща за това, само е нужно да прочетете законите и разпоредбите. Саботират ви откъм информация, но има недържавни институции, които ще ви дадат такава.

Не е толкова трудно, щом като веднъж си го правил.

Публикуване на коментар

Снимка - [im]url на снимката[/im]

Color - [co="red"]текст[/co]

Marquee - [ma]текст[/ma]


:a :b :c :d :e :f :g :h :i :j :k : :m :n :o :p :q :r :t :s

Не се срамете, а споделете:

 
..................... ..........................